Conferències i xerrades / General / TAC

Desafiar l’avaluació: Rúbriques, insígnies, portfolis i més!

El dimarts 27 de setembre vaig tenir l’oportunitat d’assistir a unes xerrades al voltant de l’avaluació que va organitzar la Fundació Bofill sota el títol: Desafiar l’avaluació: Rúbriques, insígnies, portfolis i més! 

D’entrada us vull recomanar fer una ullada al hashtag que es va utilitzar durant la jornada: #eduDema que, si no ho va aconseguir, va estar molt aprop de ser trending topic a Barcelona.

L’Ismael Peña-Lopez @ictlogist director Innovació Oberta de la Fundació Jaume Bofill va fer una molt breu introducció a les xerrades assenyalant que hi ha dos aspectes que fan fonamental repensar l’avaluació, o si més no, pensar com avaluem i perquè ho fem així.

1r. Eines que ens permeten avaluar diferent
2n. Nous actors en l’avaluació
La primera primera ponent va ser la Coral Regí @coralregi directora de l’Escola Virolai.

A l’inici de la xerrada la Coral es/ens preguntava: Perquè hem de parlar d’avaluació? i la resposta era senzilla, perquè genera Màxima preocupació!!!

Canvi de paradigma > Canvi sistèmic del procés d’avaluació

  • Per saber on som
  • Per saber què he de fer per millor
  • Avaluació motivador i com a eina de procés

Per la Coral, la pedagogia de l’avaluació du les regnes de la pedagogia de l’ensenyament. PAU’s Competències. Aquest és un condicionant molt fort que no podem deixar de banda, però que cal minimitzar. Estem inmersos en un procés de canvi molt interessant i important pel que fa a metodologies d’ensenyament però en canvi, encara no sabem com gestionar l’avaluació i ens pesa massa.

150322004054_sp_india_examenes_copia_624x351_apPares a l’Índia intentant passar les respostes als seus fills mentre fan un examen
http://www.bbc.com/mundo/ultimas_noticias/2015/03/150321_ultnot_india_escandalo_copia_examenes_lav

“La pedagogia de l’ensenyament ha de liderar la pedagogia de l’avaluació”

Què pot ser diferent en l’avaluació?

  • Avaluar sense restriccions de temps ni espai
  • Personalització i autonomia
  • Gamificació i Feedback immeditat
  • Big data

L’AVALUACIÓ COM A EINA D’APRENENTATGE

L’avaluació ha de formar part del procés cap a l’aprenentatge. L’avaluació ens ha d’ensenyar coses, no només penalitzar.

“La funció de l’avaluació és molt més que posar notes. Que l’avaluació serveixi per aprendre comporta revisar moltes concepcions i pràctiques”
Neus Sanmartí

Què ha de ser diferent?

  • Què?

L’avaluació ha d’anar més enllà de les competències.

L’avaluació ha d’ajudar a l’alumnat en la capacitat de fer i la capacitat d’aplicar i també en la preparació per continuar aprenent.

En l’avaluació competencial no tot és qualificable, però tot cal ser valorat: posar-ho en valor!

 

  • Qui?

L’avaluació ha de ser duta a terme pels educadors/es, però també pel mateix alumne/a, la família, altres avaluadors/es, els companys/es.

L’alumnat
En una autoavaluació l’alumne/a s’ha de preguntar: què he après? i com aprenc?

Coavaluació: Entre iguals: Valoració i reflexió conjunta

Els i les educadors/es
Cal passar de l’educador jutge o l’educador fiscal a l’educador Mestre SENSEI. Anàlisi de l’error

Les famílies
Perquè les famílies puguin participar cal anar més enllà de les notes i dels informes. L’avaluació ha de ser:

  • Holística i polièdrica
  • Pla personal (realitzat pels alumnes)
  • Ha de tenir en compte aspectes personals
  • A casa es poden valorar actituds

Altres educadors

  • Les eines tecnològiques
  • Entrenadors d’esport, d’esplai…

 

  • Com?

Centrada i personalitzada en cada alumne (equitat, no igualtat)

Educació integradora, atenció diferencial i avaluació diferencial

 

La Coral ens parla del projecte DIYLAB http://diylab.eu/index-ca.html del qual l’Escola Virolai en forma part.

captura-de-pantalla-2016-10-03-a-les-8-24-49

 

A l’avaluació el feedback s’ha de considerar un element per millorar i per tant, ha de ser expressat en positiu.

Avaluació que fa créixer els alumnes = Autoconeixement, autoestima, autoexigència i superació, fortalesa interior

Una avaluació contínua i no intrusiva no és un procés soft! És un acompanyament proper, en positiu. L’avaluació ha de provocar més ganes d’aprendre. NO ÉS MÉS EXIGIENT SI PROVOCA EL DISTANCIAMENT DELS ALUMNES

Cal evitar avaluació sumativa de foto finish!!!

fotofinish

 

L’objectiu ha de ser perseguir una Avaluació de 360º

 

EINES: PORTAFOLI – RÚBRIQUES – INSIGNIES

Imprescindible reflexió i diàleg amb l’alumnat.
La rúbrica no és una recepta: s’ha de formular de manera molt reflexiva

captura-de-pantalla-2016-10-03-a-les-8-44-36Font: http://es.slideshare.net/Wilibaldo/rbrica-para-evaluar-diversos-trabajos

 

El Portfoli per competències. Mostrant les evidències d’aprenentatge

captura-de-pantalla-2016-10-03-a-les-8-46-50

Font: https://sites.google.com/site/biologiagomis/

 

Insignies i reconeixements. Edmodo i Duolingo… tot motivant l’alumnat com si juguéssim!

610-badge-legend-trophy-plainedited

 

 

  • Quan

Desafiar l’avaluació: Treballar sense restriccions d’espai i temps. L’avaluació / valoració dels nostres alumnes no es pot limitar al moment de l’examen.

 

La Marta Segura de l’Escola Sadako ens va parlar de l’Aula col·laborativa. Es tracta d’un projecte transversal de centre que té el següent lema:

 

Aprendre per transformar > avaluar per créixer

 

Per ells la innovació ha de ser que els nens vinguin i siguin feliços a l’escola. En aquesta sentit, l’escola i la vida han de caminar de la mà.

L’aprenentatge ha de ser emocionant. Partir de reptes. Empoderar-los

  1. Aprenentatge col·laboratiu
  2. Treball per projectes
  3. Aules col·laboratives
  4. Seqüencies didàctiques d’aprenentatge (competencial, creatiu, autònom, presa de decisions, presa de consciència. (metacognitiu / aprendre a aprendre)

La proposta de l’escola és: 80% de les hores 50 alumnes 3 mestres

 

Seqüència didàctica: Sóc un Crac! No és de matèria, es treballen competències globals.
Per saber una mica més sobre el tema seqüències didàctiques us recomanem la següent presentació elaborada per Anna Basterra i Sílvia Cavalleria.

captura-de-pantalla-2016-10-04-a-les-10-52-16

 

A Sadako els professors treballen a partir de la co-docència i la co-avaluació. Així doncs, totes les fases de treball amb els alumnes, des de la planificació dels curs i el calendari fins a l’avaluació es considera compartida i polièdrica. Els profes comparteixen un portfoli on es registre tot el procés i es pengen tots els materials.

L’avaluació ha de ser generadora d’aprenentatge

Per l’escola Sadako el nou repte és com incorporar la família i l’entorn en l’avaluació.

 

Sílvia Zurita. L’Institut de Tordera és un centre de nova creació. Té una línia curricular i en aquests moments només hi ha 1r i 2n d’ESO.  

A l’escola es treballa per projectes amb una dedicació horària d’entre 12 i 16 hores la setmana

Per la Sílvia l’avaluació és un forat negre!!! El que més preocupa al professorat és el número que hem de posar. Sobretot perquè, segons ella, no hi ha una manera correcte de fer-ho. Ho fem per llei o tradició, però no ho fem bé.

La coavaluació (alumnes valorant el treball dels companys) és un dels elements que la Silvia destaca com a més útils i profitosos. N’assenyala les següents virtuts:

  1. Millor aprenentatge de continguts
  2. Crítica constructiva
  3. Productes de més qualitat

Ens mostra el projecte del mosquit tigre (www.mosquitoalert.com) un treball que perseguia assenyalar, a través de geolocalització, els punts sensibles de ser un focus de proliferació del mosquit. Aquest treball es va realitzar en col·laboració amb experts.

 

Geolocalització de zones on hi ha punts de cria de mosquits tigre. Nens amb mòbil fotografiant

 

La papallona de l’Austen

L’error com a primer pas cap a la millorar

Finalment la Coral Regí va comentar que ella defensava l’autonomia de centres com a eina per poder treballar a partir de la realitat de cada escola, però que per descomptat, hi havia d’haver eines de control i de rendiment de comptes. En aquesta línia la Coral ens va parlar del projecte APEI (avaluació de professors entre iguals), un projecte que va néixer a Goteborg i que actualment està present a Catalunya amb diverses escoles que hi formen part.

Per saber-ne més:

Avaluació amb rúbriques. Corubrics. Jaume Feliu: http://tecnocentres.org/ca/corubrics-una-plantilla-per-avaluar-amb-rubriques/

El portfoli o carpeta d’aprenentatge. Generalitat de Catalunya. Xarxa de competències bàsiques: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/xarxacb/avaluarperaprendre/carpetadaprenentatge/

Tresor de recursos. Neus Sanmartí, Àngels Prats, Teresa Pigrau, Mercè Mas i Guida Al·lés. http://www.tresorderecursos.com/ 

ClassDojo. Una app per fer seguiment pel que fa a les actituds dels alumnes a través d’insignies i premis. https://www.youtube.com/watch?v=SsiG7_x6jNQ

 

 

 

Deixa un comentari